جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

خريد بك لينك هاي و سئو سايت

پروژه ساختماني چيست؟

۱۱۴ بازديد

پروژه ساختماني

پروژه در صنعت ساختمان همانند توليد در ديگر صنايع است كه هر روند توليدي با تلاش، برنامه ريزي، كنترل كيفيت و منابع انساني كارآمد به محصول قابل قبول و با كيفيتي تبديل مي گردد ولي در صنعت ساختمان قسمت هاي زيادي از پروژه قابل رويت و بررسي فني توسط خريداران نيست و فقط در فاز بهره برداري و استفاده است كه عيار ساخت پروژه ساختماني مشخص مي شود.

پروژه در صنعت ساختمان مجموع فعاليت هاي كارفرمايان، مهندسين مشاور و پيمانكاران اصلي و فرعي است كه در راستاي هدف مشخصي و تعيين شده بر اساس مطالعات اوليه مالي و فني پيش مي رود. شايد بتوان گفت كه از ديدگاه كارفرما فاز ديگري نيز به نام فروش واحد هاي پروژه وجود دارد كه پس از اتمام آن، ارتباط سرمايه گذار با پروژه قطع مي گردد.

مراحل پروژه ساختماني

فاز صفر – شامل مطالعات اوليه و تحقيقات و بررسي هاي طرح هاي توجيهي و … مي شود.

فاز يك – شامل توافقات اوليه بين مشاور طراح و كارفرما در خصوص پلن هاي اجرايي و نقشه هاي كلي مي شود.

فاز دو – ورود مهندسين مشاور معماري، تاسيسات و برق به جزئيات نقشه ها منطبق بر قوانين شهرداري و نظام مهندسي است كه اين طراحي ها بر اساس تصميمات فاز يك صورت مي گيرد. در اين فاز جزئيات به تفصيل تهيه مي شود.

فاز سه – در اين مرحله پيمانكار انتخاب شده و فاز اجراي پيمان آغاز مي گردد.  نظارت بر اجرا نيز توسط مهندس مشاور و ناظر صورت مي پذيرد.

فاز چهار – در مرحله ي نهايي علاوه بر مسائل قانوني و پايان كار، پيمانكار نتيجه نهايي را به كارفرما يا ناظر پروژه  تحويل مي گردد و پس از آن بهره بردار جهت استفاده از پروژه وارد مي شود.

وندور ليست

وندور ليست همان ليست فروشندگان مورد تاييد دستگاه نظارت و مهندسين مشاور و كارفرما است. پس از ارزيابي كيفي تامين كنندگان اين ليست تهيه مي شود كه بايد بدانيد قرار گرفتن در اين ليست به معني انعقاد قرارداد نيست ولي بدون آن در عمل خريدي صورت نمي گيرد. يكي از راههاي ورود به وندور ليست ها، استفاده از روش ها و استراتژي هاي ديجيتال ماركتينگ در صنعت ساختمان است.

طرف هاي پروژه ساختماني

كارفرما

كارفرما يا مالك يا سرمايه گذار پروژه كه در اكثر مواقع نقش بسيار تعيين كننده اي در تهيه ي وندور ليست دارد.

مشاور معماري، برق و تاسيسات پروژه

مشاوره پروژه مي تواند توسط اشخاص يا شركت هاي مختلفي انجام گيرد. بنا به نوع تجهيزاتي كه ارائه مي دهيد نياز به تاييد مشاور هر بخش داريد.

پيمانكار پروژه

شركت پيمانكار مي تواند اصلي يا فرعي باشد. مي توان در يك پروژه ساختماني در بخش هاي مختلف ابنيه، برق و تاسيسات پيمانكاران مختلفي را به كار  گرفت.

ناظر پروژه

ناظر به مهندس مشاوري گفته مي شود كه از طرف سازمان نظام مهندسي جهت نظارت بر اجراي اصولي پيمانكار معرفي مي گردد.

در مواقعي ناظر ديگري در  پروژه از طرف مهندس مشاور و طراح اصلي مقيم مي شود تا نظارت بر پيمانكار با دقت بالايي صورت گيرد.

عامل چهارم

عامل چهارم بازوي كمكي كارفرما و در حقيقت مدير پروژه جهت هماهنگي هاي مورد نياز بين مشاور و كارفرما و پيمانكار است.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.